logo
logo
logo
logo

Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

,

Gjeldende informasjon om koronaviruset

(sist oppdatert 2020-08-31, 13:02)

Coronakrisen

På grunn av at situasjonen og forutsettningen angående Corona-viruset stadigt endres av myndigheter, er det ekstra viktig at du som reisende tar stort ansvar før og under reisen.

Av åpenbare grunner er dette utenfor vår kontroll, og derfor ønsker vi å påminne alle reisende om at man selv har ansvaret for å holde seg oppdatert på hvilke lokale begrensninger/regler or karanteneregler som gjelder for landet og destinasjonen du skal besøke.

Undersøk nøye hva som gjelder før reisen (noen land krever for eksempel online registrering og/eller helseerklæring før reisen), på reisen (f.eks. på fly og flyplasser) og på destinasjonen (f.eks. krav om munnbind, karantene og/eller korona-test).

Aktuell informasjon kan får på f.eks. https://reopen.europa.eu/en/ og på nettstedene til ambassadene og flyselskapene. Vær oppmerksom på at lokale regler kan variere avhengig din nasjonalitet.

Merk at forholdene på destinasjoner og hotell kan endre seg mellom bestillingstidpunktet og avreisedato.

Dersom din reise ikke omfattes av det du kan lese på vår informasjonsside, så vil din reise gjennomføres som planlagt.

Når behandles saken din?

Vi er tvunget til å prioritere å hjelpe kunder som faktisk påvirkes, og vi jobber døgnet rundt med å håndtere alle henvendelser. Henvendelser prioriteres uten unntak basert på følgende prosess.

  • Først hjelper vi kunder med avreise i dag
  • Deretter hjelper vi kunder med avreise i morgen, osv.

Alle som påvirkes vil bli kontaktet av oss personlig, det garanterer vi!

Reisen din er kansellert – hva sjer nå?

Hvilke forutsetninger må være tilstede for at en reise kan innstilles?

I de tilfeller der offisielle myndigheters anbefaling fører til at en reise ikke kan gjennomføres vil vi følge reglene slik de er definert i pakkereiseloven, ved at vi først forsøker å finne et fullgodt alternativ. Dersom dette ikke er praktisk mulig, eller situasjonen er av slik karakter at vi sammen med våre samarbeidspartnere ikke kan levere den reisen som er bestilt, vil reisen innstilles. Berørte kunder blir kontaktet.

Vi har for tiden ekstremt stor pågang til vår kundeservice på grunn av koronasituasjonen. Av denne grunn vil det dessverre ta lang tid før vi har mulighet til å behandle din henvendelse gjeldende refusjon i forbindelse med innstilt eller avbestilt reise. Vi håper på forståelse for dette, i en svært krevende situasjon.

Reisen er innstilt – hva skjer nå?

Alle deler av reisen forskuddsbetales av oss når du gjennomfører din bestilling. Under normale omstendigheter tilbakebetales innstilte reiser fra våre leverandører raskt. Koronapandemien er ingen normal situasjon, tvert imot.

De fleste hoteller og flyselskap holder igjen tilbakebetalingene til reiseselskapene, deriblant Norwegian Holidays, og fordi vi er avhengig av tilbakebetaling for å kunne utføre refusjoner er det dessverre svært vanskelig å forutsi når tilbakebetaling til deg vil skje. Det vi kan si er at det vil ta mye lenger til enn normalt å behandle saker om tilbakebetaling for innstilte/avbestilte reiser.

Vi beklager dette og ber om forståelse for situasjonen.

Du har ikke mottatt noen informasjon om at reisen er kensellert – hva gjelder?

Dersom det ikke foreligger en situasjon slik som beskrevet over, og vi kan levere reisen i sin helhet til en spesifikk destinasjon, kommer reisen til å gjennomføres, og vanlige avbestillingsregler gjelder.

Hvilke avbestillingsregler gjelder?

Reiser med avbestillingsbeskyttelse

For reiser hvor kunden har kjøpt avbestillingsforsikring, vil vanlige avbestillingsvilkår gjelde. Akutt sykdom skal bekreftes med legeerklæring. Refundering av reisens pris skjer etter at vi har mottatt legeerklæring

Forsikringer

Vi anbefaler at alle reisende gjør seg godt kjent med sin reiseforsikring. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap dersom du har spørsmål vedrørende din reiseforsikring

Informasjon finnes her: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/sjekk-hva-reiseforsikringen-dekker-for-ferien/

Har du kjøpt forsikring fra Norwegian Holidays? Læs her: https://help.tripx.se/hc/no/sections/115001025965-Forsikringer-og-vilk%C3%A5r

Informasjon fra Europeiske Reiseforsikring finnes her: https://www.europeiske.no/privat/reisetips/reiseinfo-advarsel

Aktuell situasjon – hvilke land er berørt?

Følg lenken, og valg deretter landet du er interessert i å få den nyeste informasjonen om din destinasjon: https://reopen.europa.eu/en/