Når gjelder avbestillningsbeskyttelsen?

Avbestillingsbeskyttelse gjelder i følgende tilfeller: Akutt sykdom, ulykker etc. som rammer deg selv eller nære tilhørende og i visse tilfeller også medreisende eller ved alvorlig skade på din permanente bolig.

Hovedregelen er at det skal være urimelig å gjennomføre reisen. Eksempler på slike tilfeller er at legen direkte fraråder deg å reise på grunn av sykdom som vil vanskeliggjøre reisen eller for eksempel brann i huset som tidsmessig ligger nær opp til avreisen.

På samme måte som ved reiseforsikringer,  har avbestillingsbeskttelsen knyttet til seg både plikter og  rettigheter.

Egenandel og høyeste  erstatning

Avbestillingsbeskyttelsen har en egenandel på 10 prosent, men ikke mindre enn 300 kr per person. Høyeste erstatning er 15.000 kr per person.

Forpliktelser

Avbestillingsbeskyttelsen skal tegnes når du bestiller reisen. Om avreisen derimot ligger langt frem i tiden, har du muligheter til å utsette  tegningen av avbestillingsbeskyttelsen, men senest til 30 dager før avreise. Reisen må avbestilles umiddelbart etter at et hinder har oppstått og før at reisen skulle ha påbegynt.

Avbestillingsbeskyttelsen gjelder ikke  om man avventer med å avbestille i håp om at man for eksempel skal friskne til – enten det gjelder deg selv eller den man skal reise sammen med,  Skademeldingen eller attesten som begrunner hinderet for ikke å reise, må være oss i hende senest fem dager etter avbestillingstilfellet. Attest fra NAV gjelder ikke.

Attest eller meldingen om et hinder må oppfylle følgende kriterier:

– Legen må fraråde en reise.

– Personlig besøk av legen kreves.

– Diagnosen må være angitt.

– Dato for første undersøkelse/behandling må oppgis.

– Dato for den konsultasjonen som ligger til grunn for legens fraråding om å reise.

– Legens kontoradresse og telefonnummer samt legens navn, underskrift samt stempel.

Rettigheter

Om ovennevnte plikter er oppfylte vil den reisende få tilbakebetalt innbetalt sum minus egenandelen og premiesummen for avbestillingsforsikringen.  Tilbakebetalingen vil finne sted i løpet av 1-2 uker etter at en godkjent  atteste er kommet oss i hende.

Avbestillingsgrunn foreligger også for medreisende person og nære slektninger. (Se mer under punkt 1 på definisjoner nedenfor).

Avbestillingsgrunn gjelder ikke for venner som medfølger på reisen. Det skal være urimelig å gjennomføre reisen.

Priser  Høyeste erstatning/person

kr 195,- 5.000,-

kr 255,- 10.000,-

kr 295 15.000,-

Hotellavbestilling (kun hoteller på din booking)

Regler for avbestilling/endring og tilbakebetaling av hoteller varierer fra hotell til hotell.

Om man ikke avbestiller før avreisen,  kan man normalt ikke få noe av betalingen tilbakebetalt. Kontroller før du booker et hotell hva de angjeldende reglene er for det hotellet du er interessert i.  TripX´ regelverk kan skille seg noe fra hotellenes offisielle regler.

Avbestilling av pakkereiser (fly og hotell eller leiebil – det må minst være to bestanddeler)

Normalt kan du ikke få flydelen i en pakkereise tilbakebetalt. Vanligvis kan du få tilbake hele eller deler av hotelldelen i pakken. Dette er litt avhengig av hvor lang tid på forhånd avbestillingen kommer. Kontakt TripX omgående om det skulle bli aktuelt med en avbestilling, for å få informasjon om vilkårene for den spesifikke reisen det er snakk om.

Avbestilling av fly (når du kun har fly på din booking)

Flybilletter som er booket hos TripX kan du ikke få tilbakebetalt. Det betyr at du normalt ikke vil få noen tilbakebetaling om du velger å avbestille din flyreise.

Administrative avgifter

I de tilfellene at du kan få tilbakebetalt en sum etter en avbestilling eller endring, tar TripX ut en administrativ avgift utover den kostnaden som flyselskapet og/eller hotellet debiterer. Avgiften er alltid minst 400 kr per person. Reisen må alltid være avbestilt før avreise for at en eventuell tilbakebetaling skal kunne innrømmes.

Vilkår for avbestillingsbeskyttelse

1. Definisjoner

Med medreisende menes en person i en gruppe bestående av høyst fire personer som sammen  med den reisende booket et reisearrangement (på samme faktura), Med nære pårørende  anses den reisendes ektefelle, barn, barnebarn, søsken, foreldre, far, mor og svigerforeldre og person som den reisende bor sammen med under et ekteskapslignende forhold.

Med reisearrangement anses de produkter som er solgt av TripX og/eller reiseproduktarrangementer som er publisert til salgs hos TripX og har et dagspris. Med reisekostnader anses de til TripX betalte likvider for reisearrangementer, dog ikke avbestillingsforsikring eller andre forsikringer. Bookede tilleggstjenester, så som golfpakker, teaterbilletter, heiskort m.m innbefattes heller ikke.

2. Gyldighetsperiode for avbestillingbeskyttelse

Avbestillingsbeskyttelsen gjelder kun for den reisende som har tegnet en avbestillingsbeskyttelse og betalt for den.

Avbestillingsbeskyttelsens omfang

Avbestillingsbeskyttelse kan tegnes av personer  ved kjøp av reisearrangementer fra Norden, som bookes gjennom Tripx eller der TripX er teknisk arrangør. Høyeste erstatning er 15.000 kr per person.

Avbestillingsbeskyttelsen gjelder om den forsikrede tvinges til å  avbestille reisearrangementet innen det er blitt påbegynt – av følgende årsaker:

  Den reisende eller medreisende eller nær pårørende av den reisende, rammes av akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.

–  En uforutsett hendelse med vesentlig skade i den reisendes permanente bolig i Norden.

5. Erstatning

Avbestillingsbeskyttelsen erstatter reisekostnader for reisearrangementer som omfattes av regelverket for avbestillingsbeskyttelsen, men dog ikke reisekostnader som tilbakebetales ifølge vanlige avbestillingsregler.

6. Egenandel

Avbestillingsbeskyttelsens egenandel er 10 prosent av de erstatningsbare avbestillingskostnadene, dog minimum 300 kr per person.

7. Avbestilling av reisearrangement

Reisen må avbestilles umiddelbart etter at det har oppstått et hinder, og før reisearrangementet skulle ha vært påbegynt. Avbestillingsbeskyttelsen gjelder ikke om man venter med å avbestille reisen i håp om at man for eksempel skal friskne til. Enten det gjelder bestilleren selv  eller en pårørende.  Skaderapporten og attest om hinderet må være hos oss senest fem dager etter avbestillingstilfellet. Legeerklæring på være skrevet senest den dagen reisearrangementet skulle ha vært påbegynt. En attest fra NAV gjelder ikke. I forbindelse md avbestillingen vil bestiller få tilsendt en skademeldingsblankett fra TripX.

8. Avbestillingsbeskyttelsens gyldighet

Avbestillingsbeskyttelsen dekker ikke

  Kostnader der erstatning kan mottas fra en annen  gjeldende avbestillingsforsikring eller fra en annen forsikring.

  Utgifter som har oppstått fordi bestiller har drøyd med å avbestille reisearrangementet.

  Sykdom, ulykker eller skader som var kjent ved tegning av avbestillingsbeskyttelsen (diagnostisert)

  Avbestillingsgrunn som skyldes graviditet, barnefødsler, alkohol, andre rusmidler, sovemedisin, narkotiske preparater.

9. Skademelding

Når en grunn til avbestilling har oppstått, skal den reisende umiddelbart avbestille reisearrangementer og snarest fylle ut en skademeldingsblankett som skaffes til veie av TripX i forbindelse med avbestillingen. Den ferdigutfylte skademeldingen sendes til TripX Travel AB, Stora Trädgårdsgatan 30, 211 28 Malmö. Sammen med skademeldingen skal følgende dokumenter vedlegges:

  Samtlige reisedokumenter (originalene)

  Legeerklæring (originalen) der legen: fraråder reise, gir en diagnose, angir dato for første undersøkelse/behandling samt dato for den undersøkelsen som ligger til grunn for legens råd om ikke å reise, legens kontoradresse og telefonnummer samt legens underskrift og stempel. Legeerklæringen skal være gjort av en legitimert og kompetent lege senest den dagen som reisearrangementet skulle ha vært påbegynt. Du fyller ut skademeldingen her.

  Kvitteringer for reisearrangementet

  Politirapport og andre dokumenter som kan ha betydning for skaden på boligen. Om den reisende unnlater å fremsette sine krav innen fem dager etter avbestillingsbeslutningen, mister bestiller retten til erstatning.

10. Utbetaling

Rett til erstatning inntrer når den reisende på en fullgod måte har gjort hva som påhviler forsikringstageren, og en erstatningsbeslutning er blitt vedtatt. Utbetalingen til den reisende skal deretter skje innen 14 dager.

11. Gjeldende lov

Svensk lov gjelder for avbestillingsbeskyttelsen

12. Anke over avgjørelsen

Den som ikke er fornøyd med erstatningen kan henvende seg til Allmänna Reklamationsnämden, Box 174, 101 23 Stockholm. Den reisende kan også bringe saken inn for en domstol – først til tingsrätten.

Om du har ytterligere spørsmål, kan du sende en e-post til oss på kundeservice  ([email protected]). Du fyller ut skademeldingen her.